Untitled Document
Untitled Document
Follow Us   
   
 

 
      Khun Suphon is an executive at Ambient Media, which has the Handgrip concession of the entire MRT fleet. According to Khun Suphon “The way to communicate with consumers has changed so much, they’re so dynamic and always on the move. In order to cash this new breed of consumers’ attention you have to have the OHM that also moves with them” In this article the Handgrip man introduces a new way of looking at the OHM that. Would be more relevant to marketers/advertisers - the target audience that each of them serves. Khun Suphon would like to hear from you write to him at Suphon@ambientmedia.co.th
 
 
It doesn’t really take a Phd to know that the media scene has drastically changed. And I’m not saying that this changing trend has emerged only recently. Too bad, most of us do not take notice. Of course, if you work for a rich international company and your product/brand needs the media that can spread the message over the entire population then you should consider yourself lucky. There is no need to read this further because you don’t need it if you can afford to stick to expensive TV time, popular radio stations, newspapers and perhaps magazines.
 
Those traditional media are the answers. And they have always been. Besides, your bosses wouldn’t ask too much questions on your media plan. Why should they? Those traditional media have been around since they were at your age. How could they challenge you on the choice that they would have made it themselves?
 
Now let’s suppose, you work with a local company, with a limited advertising budget and you know exactly who your customers are and what you want to tell them…then your best choice is to go with the Out of Home Media (OHM).
 
Now you may want to ask, how can you intelligently choose which one of OHM that fits your target group?

E Z, just don’t look at the “types” of the media, look instead at the target audience that each of them serves. To me, OHM can be seen in terms of four major target audiences:

Mass: Big billboards on the highways / expressways and street furniture are those that come to my mind. The big contractors are Marco, Hello Bangkok and JC Decaux. These media are the early generation of the OHM are still in demand, especially the ones that are located in good locations, i.e., in the heart of the city and where traffic is heavy. Choosing OHM mass is good but don’t forget to pick the one that is located on your boss’s daily travel route. He’ll love to see the ad. And he feels food about the product; he feels good about the company and about himself (let’s hope he will feel good about you who picked up that particular billboard as well). Of course, it goes without saying, those who travel the same highway, i.e., bus passengers, school kids and those who aren’t in your target market also see the ad. They have no value to your business but you also pay for their seeing.
 
Family: the OHM targeted at family are the ones located in shopping complexes and cinema houses. If you deal with food items, home accessories, home appliances then this is a good media. Notice, nowadays we see Home Pro, Home Work outlets in shopping centers. Wonder why? Because these arcades are for the family gathering. So anything for the family is worth showing here.
 
The only drawback of OHM family media is that in most cases your products and your competitive products are available in the same shopping complexes. Hence, there is no major advantage to advertise on premises. Unless, of course, you have a dear advantage over your competitor and you want the customers to know of it before he or she makes a purchase decision.


บริษัทเล็ก ๆ จะเติบโตได้อย่างไร! โดย สุพล รัตนพล
บริษัทเล็ก ๆ ทำธุรกิจเล็ก ๆ มีจุดด้อยเยอะแยะไปหมด หนึ่งในความด้อยอยู่ที่ว่าไม่สามารถจ้างคนเก่ง คนดี คนมีความสามารถมาร่วมงานได้ หรือถ้าบังเอิญ โชคดีหาคนเก่งกล้า สามารถได้ ก็มีปัญหาตรงที่จะรักษาให้เขาอยู่นานไม่ได้เพราะ คนเก่งไม่กี่คน จะทำอะไรได้มากมาย ถ้าเพื่อนร่วมทีม ตามก้นไม่ทัน ทำงานไม่เข้าขากัน ทีนี้จะทำอย่างไร บริษัท เล็ก ๆ จึงจะเจริญเติบโตได้ ผมเชื่อว่ามันต้องมีวิธีคิด วิธีทำ

บริษัทเล็ก ๆ จะ เจริญเติบได้ก็คงต้องอาศัยยุทธวิธีการทำงาน แบบ ”จิ๋วแต่แจ๋ว” ของคุณสุรพล เป็นหัวใจในการทำงาน
 
1. สื่อสารเร็ว ทำงานเร็ว : (แต่ต้องมีคุณภาพด้วยนะ) เมื่อขนาดของบริษัท มันเล็ก ฉะนั้นการสื่อสารก็ย่อมทำได้ รวดเร็ว ไม่ต้องผ่านขั้นตอนมากมาย ผู้มีอำนาจตัดสินใจก็ต้องตัดสินใจเร็ว ไม่ปล่อยให้ส่วนอื่นขององค์กรต้องรอแล้ว รอเล่า

การสื่อสารเร็ว การตัดสินใจเร็ว ตรงนี้บริษัทเล็ก ย่อมได้เปรียบ บริษัทใหญ่ ฉะนั้นพยายามขจัด ขั้นตอน และพิธีการต่าง ๆ ออก ใช้การรายงานด้วยคำพูด ทดแทนการเขียนรายงาน คนรายงานช้า ตัดสินใจช้า เป็นอุปสรรค์ในความได้เปรียบข้อนี้
2. พนักงานมีมาตรฐานการทำงานสูง : โดยปกติลูกค้ามีความเชื่อถือในการทำงานของบริษัทใหญ่ ๆ เป็นทุนเดิมอยู่แล้ว ตรงนี้เราบฏิเสธไม่ได้ แต่ความเชื่อถือในมาตรฐานการทำงานนั้น จะเปลี่ยนได้ ถ้าพนักงานของบริษัทเล็ก ๆ ทำงานดี มีมาตรฐานการทำงาน มีความรับผิดชอบสูง
3. สินค้ามีความแตกต่าง อย่างเห็นได้ชัด : บริษัท เล็ก ๆ จำต้องมีจุดยืนในหลาย ๆ เรื่องที่แตกต่างไปจากบริษัท อื่น ๆ ตัวสินค้าหรือ บริการก็เช่นกัน จำต้องมีความแตกต่างอย่างเห็นได้ชัด เพราะสินค้าก็คือตัวตนของบริษัท ถ้ามันไปเหมือน ๆ กับสินค้าของชาวบ้าน การเรียกราคาแพงก็ขายลำบาก เพราะลูกค้าสามารถจะหันไปซื้อสินค้าที่ใกล้เคียงแต่ราคาถูกกว่าได้ จะทุ่มงบโปรโมชั่นก็ทำได้ยาก เพราะมีสินค้าที่ทดแทนได้อยู่แล้ว
4. เป็นหุ้นส่วนทางการค้ากับบริษัทใหญ่ ๆ : ยุทธวิธีนี้จะทำให้บริษัทเล็ก ๆ สามารถอยู่รอด และมีอนาคตดีได้ เพราะ บริษัท พันธมิตร ใหญ่ ๆ สามารถหา Order เข้ามาป้อนได้ เป็นหุ้นส่วนที่ให้ความสนับสนุนได้ทั้งทางตรง และ ทางอ้อม การเป็นหุ้นส่วนทางการค้า จำต้อง เป็นได้ทั้ง ในด้าน นิตินัย คือ มีสัญญาร่วมการทำงาน และ ในทาง พฤตินัย ก็คือการ ไปมาหาสู่ สังสรรค์ กันในระดับสูงได้
 


 
     
Untitled Document